Nőgyógyászati onkológiai

A szűrővizsgálat az alapja az onkológiának. A szűréssel, mint másodlagos megelőzési módszerrel lehetőség van a betegségek rákmegelőző vagy korai stádiumban történő felfedezésére. A leggyakrabban előforduló betegségek a következők:

• Petefészekrák
  • Szeméremtesti daganat
  • Mellrák ill. emlőrák
  • Méhnyakrák

Petefészekrák

Sajnos ez a betegség nem szűrhető jó hatásfokkal. Az esetek 75%-a előrehaladott állapotban kerül felfedezésre. A petefészekrák 10 %-a mutat öröklésmenetet, ezért azokban a családokban ahol emlő és/vagy petefészek daganat előfordult, javasolt a lányoknak fiatalkortól ( 20 éves kortól) nőgyógyászati vizsgálaton rendszeresen megjeleni.

Szeméremtesti daganat

Ez a betegség „szem előtt” helyezkedik el. Rákmegelőző állapotban is felfedezhető, ha valaki rendszeresen vizsgálja, megfigyeli testét és rendszeresen jár nőgyógyászati szűrésre.

Mellrák ill. emlőrák

[ ----------- Hamarosan... ----------- ]

A méhnyakrák

A méhnyakrákot a humán papillomavírus (HPV) okozza, amely elsősorban nemi érintkezés útján jut a szervezetbe, de kézzel is átvihető, azaz fertőzött eszközök, használati tárgyak is közvetíthetik. A méhnyakrák sejtkenet mintavétellel, HPV szűréssel és méhszájmegtekintéssel (kolposzkópia) rákmegelőző állapotban felfedezhető és kisebb műtéti beavatkozással (kúpkimetszés, konizáció) gyógyítható.

A méhnyakrák esetében azonban létezik az elsődleges megelőzés is, amely a betegséget kiváltó tényező megelőzésére vonatkozik. Jelen esetben ez a HPV elleni védőoltás, amely alkalmas a HPV fertőzés kivédésére, mely a méhnyakrák kiváltó tényezője. A HPV fertőzés vezet a méhnyakrák kialakulásához.

Az oltás a HPV fertőzést megelőzve biztosítja, hogy a méhnyaksejtek épen maradjanak, s nem indul el a sejtek daganatos burjánzása. A méhtest daganatra hajlamosító tényezők közé tartozik az elhízás, a magas vérnyomás, az idősebb életkor, és a cukorbetegség. A felsoroltakból adódik, hogy ez a betegség is megelőzhető a rendszeres testmozgással és a testsúly normál értéken tartásával.

Korai stádiumban is van már tünete a betegségnek (vérzészavar), ezért ha időben keresik a nőgyógyászt, akkor korai stádiumban megállítható a folyamat.